Scenariusz lekcji religi dla klasy II gimnazjum przeprowadzonej z dziećmi z lekkim uposledzeniem umysłowym w Zespole Szkół Specjalnych w Krotoszynie przez nauczyciela Krzysztofa Rettiga
Scenariusz lekcji religii
Temat: Przymierze objawieniem ojcowskiej miłości Boga
Cel ogólny: 1) Zrozumienie istoty Przymierza jako szczególnej relacji Boga Ojca z grzesznym człowiekiem, 2) Ukazanie Dekalogu i Prawa miłości jako normy zobowiązującej chrześcijanina
Cele operacyjne: Uczeń potrafi: określić czym jest grzech i dokonać podziału grzechu, udzielić odpowiedzi na pytanie: Co to jest Dekalog?, określić co to jest Przymierze, dokonać podziału przykazań (odnoszące się do miłości Boga i bliźniego)
Materiały i środki dydaktyczne: ilustracja wykonana przez uczniów prezentująca upadek pierwszych ludzi, Słownik Nauki Religii, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, rysunek przedstawiający tablice Przymierza, kserokopia fragmentu z księgi Wyjścia, rysunki przedstawiające omawiane przykazania
Metody i formy realizacji: pogadanka, dialog, wizualizacja, aktywny wykład, pokaz – demonstracja, czytanie fragmentu Pisma Świętego, burza mózgów, wykonywanie rysunku, uzupełnianie układanki
Przebieg zajęć:
Modlitwa. Powitanie uczniów na lekcji. Sprawdzenie obecności; Nauczyciel podaje temat: „Przymierze objawieniem ojcowskiej miłości Boga”; Nauczyciel nawiązuje do tematu ostatniej lekcji. Przypomnienie wiadomości zdobytych na ostatnim spotkaniu; Punktem wyjścia do podanego powyżej tematu jest prezentacja ilustracji przedstawiającej upadek pierwszych ludzi (zerwanie owocu z drzewa poznania dobra i zła). Uczniowie wymieniają konsekwencje nieposłuszeństwa Adama i Ewy oraz dokonują podziału grzechu (prezentacja pomocy-kamienie); Nauczyciel określa czym jest Przymierze i omawia w jaki sposób doszło do zawarcia Przymierza synajskiego (analiza fragmentu Pisma Św.). Uczniowie wykonują rysunek ukazujący powyższe zagadnienie; W dalszym toku katechezy młodzież rozsypaną ilustrację i podczas samodzielnej pracy podpisuje obrazki odpowiednimi numerami; Po wykonaniu indywidualnej pracy uczniowie zapisują w zeszycie treść Prawa Miłości; Powtórzenie wiadomości zdobytych w czasie lekcji; Modlitwa i pożegnanie uczniów;
nauczyciel religi: Krzysztof Rettig
|